Trunte Lunte til OL: Dukker, design og drømme i samarbejde
mellem VIA University College og Forlaget Trunte Lunte





Hvad gør man, når man står med et par kasser fyldt med
TrunteLunte-dukker?
Hos Forlaget Trunte Lunte valgte man at
tænke kreativt – og rakte ud til Beklædningshåndværkeruddannelsen på VIA
University College – Campus Herning. Resultatet blev et samarbejde, der både
gav nyt liv til dukkerne og bød på værdifuld faglig læring for to dedikerede
studerende.
De to elever, Chia Lund og Wiktoria Renata Renachowska, tog
imod opgaven med stor nysgerrighed – og udviklede kollektionen Trunte Lunte til
OL. En farverig og detaljerig mini-kollektion, hvor seks Trunte Lunte-dukker er
klædt på til at dyste i OL-discipliner som karate, kunstskøjteløb, boksning,
svømning, tennis og gymnastik..
Vi begyndte med at snakke om, hvad alle har til fælles – og sport er noget, alle kender til. Så lavede vi research og valgte seks OL-sportsgrene," fortæller de to studerende
En virkelig kunde og reel opgave
For Chia og Wiktoria var det tydeligt, at dette ikke var en almindelig skoleopgave.
Det har været en spændende og anderledes opgave med mange nye udfordringer. Det har udfoldet vores sy-metoder og vist os en anden måde at gribe en opgave an på," fortæller de. "Især konstruktion og pasform var svært – vi blev virkelig udfordret sy-mæssigt
Processen var både lærerig og sjov – og netop det er
formålet med at bringe virksomheder ind i undervisningen, forklarer Inger
Harter, praktikcenterkoordinator på Campus Herning.
Det betyder meget, at de elever, der er tilknyttet et praktik-/oplæringscenter på skolen, får mulighed for at samarbejde med en virksomhed. De får herved en reel kunde og et indblik i reelle opgaver. Det er bare noget andet, når opgaven skal afleveres ud af huset.
Uddannelsen som Beklædningshåndværker tager ca. 3 år. Det er en erhvervsuddannelse bestående af Grundforløb, Trin1 Tekstil- og beklædningsassistent og Trin2 Beklædningshåndværker.
Grundforløbet på 20 uger foregår i Aarhus. Resten af uddannelsen veksler mellem oplæring i virksomhed og skoleforløb i Herning. I løbet at Trin1 og Trin2 er eleverne samlet 30 uger på skole, resten af tiden foregår som oplæring i virksomheden som elev/ lærling.
Inger Harter uddyber, at projektet med Trunte Lunte rummer både
tekniske og kreative elementer
Det er en opgave, der kræver teknisk forståelse og evne til at udvikle sytekniske metoder – samtidig med, at der er stor kreativ frihed.
Fra papir til dukketøj
Chia og Wiktoria er netop begyndt på Trin 2 af
Beklædningshåndværkeruddannelsen og har valgt konstruktion som deres faglige
profil. Uddannelsen er trindelt og på Trin 2
arbejder eleverne i dybden med deres valgte specialisering.
Vi har udviklet os fagligt gennem hele processen – fra papir til færdigt produkt i mini-version," fortæller de. "Hele idéudviklingen og arbejdet med at finde frem til udtryk og detaljer har været det sjoveste – og at se det færdige resultat giver et smil på læben.
Et skridt mod fremtiden
Begge studerende planlægger at videreuddanne sig som
designteknologer med fokus på Pattern design, når de er færdige med deres
nuværende uddannelse.
Chia drømmer om at arbejde som konstruktør i udlandet og måske starte sit eget firma. Wiktoria vil gerne prøve kræfter med arbejdet i udlandet og finde en virksomhed med et godt arbejdsmiljø og faglige udfordringer.
Inger Harter sætter pris på samarbejdet:
Det har været en rigtig fin opgave for eleverne. Jeg håber, at Trunte Lunte til OL vækker glæde og inspiration.
Det er anden gang Forlaget Trunte Lunte fra Herning har samarbejdet med studerende fra beklædningshåndværker uddannelse.
Jeg er dybt imponeret over deres kreativitet, og sagde også til dem, at hvis jeg skulle give dem karakter, så ville det blive et 12 tal, fortæller Anne Moulvad, som er forfatter til Trunte Lunte bøgerne.
Hun fortæller endvidere, at det er et non-profit projekt, og hun vil donere nogle af OL dukkerne til velgørende formål, og så skal nogle gives væk i forbindelse med køb af bøger til vuggestuer, dagplejere og børnehaver i Herning området, så dukkerne kan støtte op om sprogudvikling og dialogisk læsning.